تبلیغات
دنیای شنا - شنا، بهترین انتخاب برای كاهش وزن و مبتلایان به آرتروز

شنا، بهترین انتخاب برای كاهش وزن و مبتلایان به آرتروز

یکشنبه 25 دی 1390 01:15 ب.ظ

نویسنده : شهاب ساکی
شنا، بهترین انتخاب برای كاهش وزن و مبتلایان به آرتروز
تاثیر مثبت ورزش بر سلامت روحی و جسمی ما غیر قابل انکار است. بهترین حالت، زمانی است که شما برنامه ورزشی خاصی که متناسب با ...

به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی،
تاثیر مثبت ورزش بر سلامت روحی و جسمی‌ما غیر قابل انکار است. بهترین حالت، زمانی است که شما برنامه ورزشی خاصی که متناسب با شیوه زندگی، علایق و شرایط جسمی‌تان باشد برگزینید، زیرا ورزش کاری است که باید از آن لذت ببرید.

شنا، بهترین انتخاب برای كاهش وزن و مبتلایان به آرتروز

شنا، بهترین انتخاب برای كاهش وزن و مبتلایان به آرتروز
تاثیر مثبت ورزش بر سلامت روحی و جسمی ما غیر قابل انکار است. بهترین حالت، زمانی است که شما برنامه ورزشی خاصی که متناسب با ...

به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی،
تاثیر مثبت ورزش بر سلامت روحی و جسمی‌ما غیر قابل انکار است. بهترین حالت، زمانی است که شما برنامه ورزشی خاصی که متناسب با شیوه زندگی، علایق و شرایط جسمی‌تان باشد برگزینید، زیرا ورزش کاری است که باید از آن لذت ببرید.

اگر در فصل تابستان، گرما شما را از انجام ورزش منصرف می‌کند، به جای آنکه ورزش را قطع کنید، به شنا بپردازید. شنا نه تنها موجب طراوت و شادابی می‌شود، بلکه می‌تواند تاثیری معجزه آسا بر جسم و از بین رفتن آن کیلوهای اضافه بگذارد.

تاثیر مثبت فراوانی که چند مرتبه شنا در طول یا عرض استخر بر سلامت ما میگذارد، باورکردنی نیست. شنا سلامت را بهبود بخشیده و موجب تناسب تمام بدن می‌شود و قدرت، استقامت و انعطاف آنرا تقویت می‌کند.

شنا به عنوان یک ورزش، با بدن بسیار ملایمتر برخورد می‌کند و آسیب‌های ناشی از آن در حداقل هستند.

وزن بدن در آب به یک دهم وزن واقعی تقلیل یافته و خاصیت شناوری در آب، از شدت ضربه های وارد شده بر مفاصل می‌کاهد. کم شدن وزن در آب به افرادی که بدن آماده ای ندارند کمک می‌کند تا راحت تر حرکت کنند. به این ترتیب، شنا به خصوص برای افراد مبتلا به آرتروز، مشکلات پشت و کمر، مشکلات ناشی از اضافه وزن، بارداری و در کل افرادی که نمی‌توانند به ورزش های خشکی بپردازند، بهترین انتخاب خواهد بود.

علی رغم سبکی بدن در آب، شنا ورزشی سنگین به شمار می‌رود و تمام عضلات اصلی بدن را به حرکت وامی‌دارد. شنای کرال سینه، قورباغه و کرال پشت تقریبا از تمام عضلات اصلی بدن- شکم، عضلات دوسر و سه سر، سرین، عضلات پشت ران و چهارسر- استفاده می‌کنند.

شنا علاوه بر استفاده از گروه‌های متعدد ماهیچه ها، موجب انعطاف پذیری و حفظ نرمی‌مفاصل به خصوص در ناحیه لگن، گردن، شانه و دست و پا می‌شود. شنا در دسته ورزش های ایروبیک-هوازی- قرار دارد زیرا چند دور شنا بیش از سه دقیقه زمان میبرد و مقدار مصرف اکسیژن عضلات بسیار زیاد است.

از مزایای دیگر شنا می‌توان به کاهش فشار خون اشاره کرد که به نوبه خود موجب کاهش خطر سکته قلبی می‌شود. این ورزش توان قلب را بالا برده و میزان خون پمپ شده به بدن را افزایش میدهد و همچنین با افزایش جریان خون در ریه، موجب سوخت کالری بیشتر می‌شود.

بنابر گزارش کارشناسان، ورزش های آبی دارای مزایای جسمی، اجتماعی و روحی متعددی هستند که تعدادی از آنها بدین قرارند بهبود یافتن قدرت و انعطاف پذیری بدن، استقامت و تعادل عضلانی بهتر (به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران حرفه ای در رشته های دیگر، به تمرینات آبی هم می‌پردازند)، قلب قدرتمند، تناسب اندام، بهبود جریان خون، توان بخشی درمانی برای عضلات مستهلک و آسیب دیده و بهبود از تصادفات و آسیب های بدنی، کنترل وزن، از بین رفتن اضطراب و تنش های روحی، افزایش انرژی است.

این تصور غلط وجود دارد که چون بدن در طی شنا کردن متحمل فشار زیادی نمی‌شود، پس نمی‌توان آنرا ورزش خوبی دانست، در صورتی که هر چند بدن در آب سبک می‌شود، اما برای هر حرکت باید بر مقاومت آب غلبه کرده، انرژی زیادی مصرف کند، به این ترتیب حتی راه رفتن در آب از پیاده روی در خشکی کالری بیشتری می‌سوزاند.

انواع ورزش های قابل اجرا در آب از این قرارند؛

راه رفتن و دویدن آهسته در آب: این دو ورزش در آب دارای همان مزایای راه رفتن و دویدن در خشکی هستند، اما آسیب های کمتری دربر دارند. راه رفتن در آب میتواند در حالی که آب تا کمر یا سینه رسیده باشد انجام شود. مقاومت آب تاثیر این دو ورزش را بالا می‌برد.

ایروبیک در آب : همانطور که گفتیم، ایروبیک در آب شامل حرکاتی برای تقویت قلب و عروق است، حرکات ایروبیک ریتمیک و منظم هستند و می‌توان حرکات رابه مدت 20 دقیقه در آب اجرا کرد. مقاومت آب، تاثیر مثبت این حرکات را افزای می‌دهد.

یوگا و حرکات نرمشی در آب: آب خود به عنوان ماده ای آرامش بخش شناخته شده است و حرکات آرام، آهسته و روان بخشی از یوگا در آب هستند.

حرکات کششی و انعطاف پذیری : بهترین محیط برای تمرین و افزایش انعطاف پذیری بدن آب است که شامل حرکات کششی و حرکاتی برای تمام بدن است.

ورزش‌هایی برای تقویت و تناسب اندام: شامل حرکاتی برای بالاتنه و پایین تنه است که هرچند مقاومت آب می‌تواند تاثیر آنها را بسیار افزایش دهد اما گاهی با وسایل مخصوص اجرا می‌شود تا این مقاومت هرچه بیشتر شود. نتیجه این حرکات عضلاتی کشیده، محکم و زیباست.

دویدن آهسته و سریع در آب عمیق: در این ورزش، پا به کف استخر نمی‌رسد و حرکات دویدن در استخر عمیق اجرا می‌شود. به همین منظور از کمربندها، کفش ها و ابزارهای مختلفی برای شناور ماندن استفاده می‌شود.

ورزشهایی در لبه استخر : دیوار استخر بهترین وسیله برای نگهداشتن بدن در حال انجام حرکات است و خود به عنوان یک وسیله برای انجام حرکات به کار میرود.

کشش: حرکات کششی آهسته در میان حرکات ورزشی پر تحرک انجام میگیرد و موجب استراحت و بازگشت عضلات به حالت عادی شده، از دردناک شدن و کوفتگی بدن جلوگیری می‌کند.

شنا: شنا معمول‌ترین ورزش در آب است که به شیوه های مختلف-کرال سینه و پشت، غورباقه و پروانه- اجرا می‌شود. شما می‌توانید شنا را با آموختن یکی از انواع آن آغاز کرده و پس از مهارت یافتن در آن به انواع دیگر شنا بپردازید




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -